Lípa

Ano, lípa byla naši velkou starostí. Roste asi 15 m od chalupy a její větve zasahovaly skoro až k ní. Navíc jsme loni objevili, že právě mezi větví rostoucí k domu a kmenem je velká prasklina a tak jsem trnula už loni, aby sníh nebo případná vichřice větev neulomily a ta nespadla na chaloupku. Radili jsme se s odborníky i neodborníky, jedni radili lípu porazit, ale to jsme nechtěli. Stojí tam myslím od roku 1918, kdy se, alespoň na horách tyto Lípy svobody sázely u každého domu a téměř u každého domu taky zatím stojí. Takže mimo to, že je to lípa památeční, nám poskytuje krásný stín. Pod její korunou sedíme u kávy, řežeme a štípáme dříví, já jsem tu letos natírala okna, zkrátka odpočíváme i pracujeme. Nakonec jsme se rozhodli pro méně radikální řešení, větev klonící se nad chaloupku odříznout. Požádala jsem o pomoc našeho šikovného souseda a dohodli se, že v sobotu ráno akce vypukne. Vnoučkové slíbili, že přijedou na pomoc, ale nakonec se ráno objevila i dcera, která když viděla, či spíš v pátek večer, když jsme si spolu volaly slyšela, že si dělám velké starosti, se rozhodla, že mi musí trochu "vynadat", abych se sebrala. Bála jsem se, aby se sousedovi při řezání něco nestalo, aby nedej Bože spadl, aby uříznutá větev nespadla na chalupu a tak pořád dokola. Navíc, celou noc pršelo, takže jsem si myslela, že se nakonec nic dít nebude. Jenže soused se objevil s úsměvem na tváři a mým starostem se jen smál. Kdybych ho někdy viděla při práci, tak bych si starosti nedělala a taky se smála. Odstraňování větve. to byl prostě koncert pro pilu, jednoduše řečeno, kdo umí, ten umí. bylo vidět, že to rozhodně nedělá prvně, zkrátka profík. Nejdřív jsem se vůbec nechtěla dívat, ale nakonec jsem udělala i nějaké obrázky. Doufám, že nám lípa ten krutý zásah odpustí a nadále nám bude v parných dnech poskytovat svůj stín a chládek.
. . . prasklina mezi větví vlevo a kmenem. . .

. . . zblízka to vypadalá ještě hůř. . .

. . . levá část bude odstraněna. . .

. . . a už to začíná, soused má na nohou stupačky a leze po kmeni jako veverka. . .

. . . a už padají první části větve. . .



. . . na silnější části došlo na výměnu pily, nastoupil větší kalibr. . .

. . . a další, tentokrát už pěkně silná část. . .

. . . poslední říznutí. . ,

. . . trvalo to hodinu a půl a zbyla hromada roští. . .

. . . a hromada silnějšího dřeva, zbývá ještě trochu uhrabat okolo a je hotovo. . .

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Všechněm nelze vyhověti

Přání

Trocha poezie